Terugblik op het concert door Cor Ardesch op 20 januari 2018

Cor Ardesch, de organist van de Grote Kerk in Dordrecht,  is zeer bekend en geliefd in onze contreien. Dat was zaterdag 20 januari goed te merken, want de Dorpskerk was bijna geheel gevuld. En het publiek is niet teleurgesteld, want wij zijn deze middag verwend met een schitterend orgelconcert. Het concert had een symmetrische opbouw, zo legde Cor aan ons uit: eerst een Praeludium van Buxtehude (BWV 150), daarna een Magnificat van de minder bekende barokcomponist Weckmann, gevolgd door de bekende Triosonate van J.S. Bach. Na dit werk stond ons een weer Magnificat te wachten, maar nu van de hedendaagse componist (en leraar van Cor Ardesch) Bert Matter. Het concert werd afgerond door weer een Praeludium van Buxtehude, ditmaal BWV 149.

Het mooie Duyschot-orgel opende met de overweldigende introductie van het Praeludium in g. Na Buxtehude was de beurt aan zijn iets oudere tijdgenoot Matthias Weckmann, barokcomponist uit dezelfde Noord-Duitse school. Daarna mochten wij genieten van de prachtige, ingetogen Triosonate van J.S. Bach. Bach had een groot gezin, waaronder een aantal zeer talentvolle zonen die later eveneens componist zouden worden. Heel bekend zijn Carl Phillipp Emanuel Bach en Wilhelm Friedemann Bach. Voor de laatste schreef de vader eerst de bekende ‘Acht kleine Präludien und Fugen’ en later deze Triosonate, die gerekend wordt tot de mooiste weken van Johann Sebastian. Het Magnificat van Bert Matter bestaat uit 12 onderdelen, alle met een heel verschillende orgelzetting/orgelstemming. Cor kreeg hier de gelegenheid om verschillende facetten van het orgel aan ons te laten horen. Tot slot speelde Cor van Buxtehude het prachtige Praeludium in g mineur, BWV 149. Een terecht bekend en dikwijls gespeeld werk  van deze componist.

Cor Ardesch, de organist van de Grote Kerk in Dordrecht,  is zeer bekend en geliefd in onze contreien. Dat was zaterdag 20 januari goed te merken, want de Dorpskerk was bijna geheel gevuld. En het publiek is niet teleurgesteld, want wij zijn deze middag verwend met een schitterend orgelconcert. Het concert had een symmetrische opbouw, zo legde Cor aan ons uit: eerst een Praeludium van Buxtehude (BWV 150), daarna een Magnificat van de minder bekende barokcomponist Weckmann, gevolgd door de bekende Triosonate van J.S. Bach. Na dit werk stond ons een weer Magnificat te wachten, maar nu van de hedendaagse componist (en leraar van Cor Ardesch) Bert Matter. Het concert werd afgerond door weer een Praeludium van Buxtehude, ditmaal BWV 149.

Het mooie Duyschot-orgel opende met de overweldigende introductie van het Praeludium in g. Na Buxtehude was de beurt aan zijn iets oudere tijdgenoot Matthias Weckmann, barokcomponist uit dezelfde Noord-Duitse school. Daarna mochten wij genieten van de prachtige, ingetogen Triosonate van J.S. Bach. Bach had een groot gezin, waaronder een aantal zeer talentvolle zonen die later eveneens componist zouden worden. Heel bekend zijn Carl Phillipp Emanuel Bach en Wilhelm Friedemann Bach. Voor de laatste schreef de vader eerst de bekende ‘Acht kleine Präludien und Fugen’ en later deze Triosonate, die gerekend wordt tot de mooiste weken van Johann Sebastian. Het Magnificat van Bert Matter bestaat uit 12 onderdelen, alle met een heel verschillende orgelzetting/orgelstemming. Cor kreeg hier de gelegenheid om verschillende facetten van het orgel aan ons te laten horen. Tot slot speelde Cor van Buxtehude het prachtige Praeludium in g mineur, BWV 149. Een terecht bekend en dikwijls gespeeld werk  van deze componist.

Concert 24 februari 2018 – Lisa Franken – Aanvang 16.00 uur

Lisa Franken
Al sinds haar vijfde jaar speelt Lisa Franken cello en piano. Zij bezocht gerenommeerde conservatoria zoals de Musikhochschule in Keulen, het Conservatorium van Maastricht en het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Haar opleidingen op deze conservatoria sloot zij cum laude af met een Master of Music. Bovendien volgde zij voor de cello aanvullende opleidingen aan de bekende Tibor Varga Academie te Sion (Zwitserland) en de Kronberg Academy te Kronberg (Duitsland). Verder volgde zij piano masterclasses aan de Salzburger Mozarteum Sommerakademie.

Lisa Franken won voor haar piano- en haar cellospel talrijke prijzen op internationale concoursen in zowel solo- als kamermuziek. Sinds 1999 is zij met beide instrumenten actief als soliste (ook met orkest) en als kamermusicus. In 2013 was zij plaatsvervangend solocellist bij het orkest van Aken. Als soliste trad Lisa op in diverse West-Europese steden en in Rusland. Sinds 2016 is zij docente voor cello aan de gerenommeerde Anton Rubinstein Academy in Düsseldorf. De in Nederland wonende musicus wisselt tijdens haar concert de instrumenten cello en piano af. Op het programma staan werken van  J.S. Bach, L. van Beethoven, F. Schubert, M. Ravel, E. Ysaye , A. Piazzolla.

Lisa Franken
Al sinds haar vijfde jaar speelt Lisa Franken cello en piano. Zij bezocht gerenommeerde conservatoria zoals de Musikhochschule in Keulen, het Conservatorium van Maastricht en het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Haar opleidingen op deze conservatoria sloot zij cum laude af met een Master of Music. Bovendien volgde zij voor de cello aanvullende opleidingen aan de bekende Tibor Varga Academie te Sion (Zwitserland) en de Kronberg Academy te Kronberg (Duitsland). Verder volgde zij piano masterclasses aan de Salzburger Mozarteum Sommerakademie.

Lisa Franken won voor haar piano- en haar cellospel talrijke prijzen op internationale concoursen in zowel solo- als kamermuziek. Sinds 1999 is zij met beide instrumenten actief als soliste (ook met orkest) en als kamermusicus. In 2013 was zij plaatsvervangend solocellist bij het orkest van Aken. Als soliste trad Lisa op in diverse West-Europese steden en in Rusland. Sinds 2016 is zij docente voor cello aan de gerenommeerde Anton Rubinstein Academy in Düsseldorf. De in Nederland wonende musicus wisselt tijdens haar concert de instrumenten cello en piano af. Op het programma staan werken van  J.S. Bach, L. van Beethoven, F. Schubert, M. Ravel, E. Ysaye , A. Piazzolla. M Lees verder…

Terugblik op het eindejaarsconcert van 2017

Het is 30 december, het jaar 2017 loopt op zijn eind. Het is half acht, de Dorpskerk begint vol te stromen met concertgangers. Dan komen de musici binnen: Andrew Clark (orgel), Imre Rolleman (dwarsfluit) en Heleen Meijer (sopraan). Zij zullen vanavond een concert ten gehore brengen rondom Händel. Hoewel Händel vaak wordt vergeleken met zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach, zijn hun muzikale achtergronden totaal verschillend. Händel werkte enige jaren als organist in de Hanzesteden van Noord Duitsland, maar vertrok al op jonge leeftijd naar Italië, waar hij de invloed onderging van de Italiaanse barokcomponisten. Het concert begint met een Canzone van de Duitser Johann Kerll, een stuk dat goed past bij de oude stemming waarin het Duyschot-orgel staat, maar daarna schakelen we over naar de mooie, druk versierde muziek van Italiaanse componisten: Scarlatti, Frescobaldi, Corelli. En dan, als een wonder, klinken de prachtige lange muzikale lijnen van Händel door de kerk in het schitterende lied ‘Eternal Source of Light Devine’. Het bijzondere van dit concert is dat het Duyschotorgel heel mooi is afgestemd op de klanken van Imre’s fluit en Heleens sopraan. Daar hebben Andrew en Kees Bezemer, die zelf ook organist is, die middag aan gewerkt. Het Duyschot-orgel is een hollands vroeg- barokorgel en heeft daardoor meer ‘power’ dan de latere orgels. Een organist hoort dit niet direct omdat het geluid over hem heen gaat. Door wat verder in de kerkruimte te gaan luisteren kon de registratie beter worden afgewogen.

Na nog twee liederen uit de Engelse jaren van Händel werd het concert besloten met het prachtige Duitse lied ‘Meine Seele hört im Sehen’. Händel heeft dit lied gecomponeerd toen hij al meer dan tien jaar in Londen woonde. Zou hij last hebben gehad van heimwee?
Zoals we gewend zijn, werd na dit laatste Duyschot-concert van het kalenderjaar een drankje geschonken. Met een gezellig samenzijn werd het jaar 2017 feestelijk door de aanwezigen uitgeluid. Op naar het vervolg van een mooi muziekseizoen: op 20 januari komt Cor Ardesch, de organist van de Dordtse Grote Kerk, naar Hendrik-Ido-Ambacht voor een concert met de titel ‘Magnificat’.

Het is 30 december, het jaar 2017 loopt op zijn eind. Het is half acht, de Dorpskerk begint vol te stromen met concertgangers. Dan komen de musici binnen: Andrew Clark (orgel), Imre Rolleman (dwarsfluit) en Heleen Meijer (sopraan). Zij zullen vanavond een concert ten gehore brengen rondom Händel. Hoewel Händel vaak wordt vergeleken met zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach, zijn hun muzikale achtergronden totaal verschillend. Händel werkte enige jaren als organist in de Hanzesteden van Noord Duitsland, maar vertrok al op jonge leeftijd naar Italië, waar hij de invloed onderging van de Italiaanse barokcomponisten. Het concert begint met een Canzone van de Duitser Johann Kerll, een stuk dat goed past bij de oude stemming waarin het Duyschot-orgel staat, maar daarna schakelen we over naar de mooie, druk versierde muziek van Italiaanse componisten: Scarlatti, Frescobaldi, Corelli. En dan, als een wonder, klinken de prachtige lange muzikale lijnen van Händel door de kerk in het schitterende lied ‘Eternal Source of Light Devine’. Het bijzondere van dit concert is dat het Duyschotorgel heel mooi is afgestemd op de klanken van Imre’s fluit en Heleens sopraan. Daar hebben Andrew en Kees Bezemer, die zelf ook organist is, die middag aan gewerkt. Het Duyschot-orgel is een hollands vroeg- barokorgel en heeft daardoor meer ‘power’ dan de latere orgels. Een organist hoort dit niet direct omdat het geluid over hem heen gaat. Door wat verder in de kerkruimte te gaan luisteren kon de registratie beter worden afgewogen.

Na nog twee liederen uit de Engelse jaren van Händel werd het concert besloten met het prachtige Duitse lied ‘Meine Seele hört im Sehen’. Händel heeft dit lied gecomponeerd toen hij al meer dan tien jaar in Londen woonde. Zou hij last hebben gehad van heimwee?
Zoals we gewend zijn, werd na dit laatste Duyschot-concert van het kalenderjaar een drankje geschonken. Met een gezellig samenzijn werd het jaar 2017 feestelijk door de aanwezigen uitgeluid. Op naar het vervolg van een mooi muziekseizoen: op 20 januari komt Cor Ardesch, de organist van de Dordtse Grote Kerk, naar Hendrik-Ido-Ambacht voor een concert met de titel ‘Magnificat’.

Volgend concert: Cor Ardesch, orgel – zaterdag 20 januari 2018, 16.00 uur

Op 20 januari 2018 komt Cor Ardesch naar Hendrik-Ido-Ambacht om op het mooie Duyschot orgel een aantal werken ten gehore te brengen met als verbindende noemer ‘Magnificat’. Oude muziek van onder andere Bach en Buxtehude, maar ook een hedendaags werk van de Nederlandse componist Bert Matter. Cor Ardesch is een goede bekende voor velen van ons. Hij is sinds 1998 organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot stadsorganist. Als artistiek adviseur werkt hij samen met de Werkgroep Muziek en organiseert hij jaarlijks een groot aantal concerten in de Grote Kerk. In december 2008 startte Cor Ardesch een groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het Bach-orgel, op CD werden vastgelegd. De feestelijke afronding van dit project vond plaats op 24 augustus 2016.

Op 20 januari 2018 komt Cor Ardesch naar Hendrik-Ido-Ambacht om op het mooie Duyschot orgel een aantal werken ten gehore te brengen met als verbindende noemer ‘Magnificat’. Oude muziek van onder andere Bach en Buxtehude, maar ook een hedendaags werk van de Nederlandse componist Bert Matter. Cor Ardesch is een goede bekende voor velen van ons. Hij is sinds 1998 organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot stadsorganist. Als artistiek adviseur werkt hij samen met de Werkgroep Muziek en organiseert hij jaarlijks een groot aantal concerten in de Grote Kerk. In december 2008 startte Cor Ardesch een groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het Bach-orgel, op CD werden vastgelegd. De feestelijke afronding van dit project vond plaats op 24 augustus 2016.

M Lees verder…

Camerata Delft – Zaterdag 30 december 2017 20:00 uur

Heleen Meijer

Camerata Delft

Camerata Delft staat voor persoonlijke, fantasievolle uitvoeringen van voornamelijk 17e en 18e eeuwse kamermuziek op bijzondere locaties. Oorspronkelijke barokmuziek met een ‘nieuw geluid’: variatie in bezetting en instrumentarium, eigen arrangementen, hecht en levendig samenspel, kennis en ervaring, sprankelende concerten en inspirerende optredens. De musici spelen afwisselend op barok- en ‘moderne’ instrumenten. Camerata Delft is regelmatig te horen op andere plaatsen binnen en buiten de regio.  Het ensemble was onder andere te gast bij De Tiende van Tijl en het radioprogramma Opium op 4.

Händels route

De Duitse componist Georg Friedrich Händel (1685-1759), die zich later tot Engelsman liet naturaliseren als George Frideric Handel, maakte een interessante muzikale ontwikkeling door. Beïnvloed door componisten als Alessandro Scarlatti en Arcangelo Corelli en bevriend met Christoph Willibald Gluck, bracht Händel de Italiaanse opera naar Engeland. Als beschermeling van het Engelse vorstenhuis en oprichter van de Royal Academy of Music genoot hij veel aanzien in het aristocratische Engeland, maar ook ver daarbuiten. Hoewel Händel vaak wordt vergeleken met zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach, zijn hun muzikale roots en routes totaal verschillend.  In dit programma wordt Händels muziek in context geplaatst en gecombineerd met werken van voorgangers en tijdgenoten. Daarbij maakt Camerata Delft gretig gebruik van het Duyschot orgel, óók een tijdgenoot immers, waarvan de klank prachtig mengt met het fluwelen fluitgeluid van Imre Rolleman en de zilveren sopraanstem van Heleen Meijer.

Heleen Meijer

Camerata Delft

Camerata Delft staat voor persoonlijke, fantasievolle uitvoeringen van voornamelijk 17e en 18e eeuwse kamermuziek op bijzondere locaties. Oorspronkelijke barokmuziek met een ‘nieuw geluid’: variatie in bezetting en instrumentarium, eigen arrangementen, hecht en levendig samenspel, kennis en ervaring, sprankelende concerten en inspirerende optredens. De musici spelen afwisselend op barok- en ‘moderne’ instrumenten. Camerata Delft is regelmatig te horen op andere plaatsen binnen en buiten de regio.  Het ensemble was onder andere te gast bij De Tiende van Tijl en het radioprogramma Opium op 4.

Händels route

De Duitse componist Georg Friedrich Händel (1685-1759), die zich later tot Engelsman liet naturaliseren als George Frideric Handel, maakte een interessante muzikale ontwikkeling door. Beïnvloed door componisten als Alessandro Scarlatti en Arcangelo Corelli en bevriend met Christoph Willibald Gluck, bracht Händel de Italiaanse opera naar Engeland. Als beschermeling van het Engelse vorstenhuis en oprichter van de Royal Academy of Music genoot hij veel aanzien in het aristocratische Engeland, maar ook ver daarbuiten. Hoewel Händel vaak wordt vergeleken met zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach, zijn hun muzikale roots en routes totaal verschillend.  In dit programma wordt Händels muziek in context geplaatst en gecombineerd met werken van voorgangers en tijdgenoten. Daarbij maakt Camerata Delft gretig gebruik van het Duyschot orgel, óók een tijdgenoot immers, waarvan de klank prachtig mengt met het fluwelen fluitgeluid van Imre Rolleman en de zilveren sopraanstem van Heleen Meijer. M Lees verder…

Concertverslag zaterdag 25 november 2017 – Amuse Oreille

Amuse Oreille

Zaterdag 25 november om 5 uur ’s middags klaterde een warm en welgemeend applaus op in de Dorpskerk van Hendrik-Ido-Ambacht. De dank van het publiek voor een prachtig concert van Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg – samen het duo Amuse-oreille. Zij hadden maar liefst zes instrumenten meegenomen: een mandoline, een kleine barokmandoline, een moderne gitaar, een replica van een door Johann Georg Staufer gebouwde barokgitaar, een gitaar met een verhoogde toon en een theorbe. Nelleke vertelde ons het een en ander over dit laatste, onbekende instrument. De theorbe is een snaarinstrument uit de familie van de luit. Dit muziekinstrument is aan het einde van de 16e eeuw ontstaan in Noord-Italie. De stevige lange hals maakt een paar extra lange snaren mogelijk die zorgen voor de lage tonen die op een normale luit niet gespeeld kunnen worden.

Amuse Oreille

Zaterdag 25 november om 5 uur ’s middags klaterde een warm en welgemeend applaus op in de Dorpskerk van Hendrik-Ido-Ambacht. De dank van het publiek voor een prachtig concert van Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg – samen het duo Amuse-oreille. Zij hadden maar liefst zes instrumenten meegenomen: een mandoline, een kleine barokmandoline, een moderne gitaar, een replica van een door Johann Georg Staufer gebouwde barokgitaar, een gitaar met een verhoogde toon en een theorbe. Nelleke vertelde ons het een en ander over dit laatste, onbekende instrument. De theorbe is een snaarinstrument uit de familie van de luit. Dit muziekinstrument is aan het einde van de 16e eeuw ontstaan in Noord-Italie. De stevige lange hals maakt een paar extra lange snaren mogelijk die zorgen voor de lage tonen die op een normale luit niet gespeeld kunnen worden. M Lees verder…