De 3e editie van het Bachfestival Dordrecht stelt de grote Bachfamilie centraal en de plek die Johann Sebastian daarin had. Was Johann Sebastian Bach een universeel genie dat als een gelukkige toevalstreffer ontstond, of was zijn meesterschap het resultaat van generaties lang musici in de familie? Wat was de rol van de inspiratiebronnen uit zijn tijd, de componisten vóór hem, de dikke muzikale humuslaag waarop Bach bloeien kon? De titel van het festival Grote vaders, grote zonen is ontleend aan een van Bachs composities die doorgaans geassocieerd wordt met muziek zoals die in Bachs huiselijke kring tot klinken kwam (Quodlibet BWV 524).
Van 19 tot en met 28 september 2014 klinkt voor de derde keer, tien dagen lang, op meer dan 20 verschillende bijzondere locaties in de Drechtsteden –zoals de Grote Kerk van Dordrecht met haar befaamde Bachorgel, de Oude Kerk van Zwijndrecht en het recent gerenoveerde monument ‘Het Energiehuis’- de muziek van Johann Sebastian Bach of muziek geïnspireerd op de grote meester.
In 2014 worden ook de Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht actief bij het Bachfestival Dordrecht betrokken. Meer dan 50 gratis en betaalde concerten, meerdere (deelname) activiteiten, masterclasses, lezingen en film brengen een gevarieerd aanbod van Bach Puur & Anders met grote namen uit de oude muziek en vertalingen naar muziek uit de 21e eeuw.
De 3e editie van het Bachfestival Dordrecht stelt de grote Bachfamilie centraal en de plek die Johann Sebastian daarin had. Was Johann Sebastian Bach een universeel genie dat als een gelukkige toevalstreffer ontstond, of was zijn meesterschap het resultaat van generaties lang musici in de familie? Wat was de rol van de inspiratiebronnen uit zijn tijd, de componisten vóór hem, de dikke muzikale humuslaag waarop Bach bloeien kon? De titel van het festival Grote vaders, grote zonen is ontleend aan een van Bachs composities die doorgaans geassocieerd wordt met muziek zoals die in Bachs huiselijke kring tot klinken kwam (Quodlibet BWV 524).
Van 19 tot en met 28 september 2014 klinkt voor de derde keer, tien dagen lang, op meer dan 20 verschillende bijzondere locaties in de Drechtsteden –zoals de Grote Kerk van Dordrecht met haar befaamde Bachorgel, de Oude Kerk van Zwijndrecht en het recent gerenoveerde monument ‘Het Energiehuis’- de muziek van Johann Sebastian Bach of muziek geïnspireerd op de grote meester.
In 2014 worden ook de Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht actief bij het Bachfestival Dordrecht betrokken. Meer dan 50 gratis en betaalde concerten, meerdere (deelname) activiteiten, masterclasses, lezingen en film brengen een gevarieerd aanbod van Bach Puur & Anders met grote namen uit de oude muziek en vertalingen naar muziek uit de 21e eeuw.
Songs from the Isles is de naam van het programma waarmee Manja Smits (harp) en Joost van der Linden (tenor) optraden. De Engelstalige liederen zijn composities van Dowland, Gurney, Villiers Stanford en Croft. Vooral Benjamin Britten was sterk vertegenwoordigd. De liederen werden met veel expressie gebracht en mooi begeleid. Een bezoeker schreef in een impressie: “Door dit concert ben ik Britten meer gaan waarderen. Het is ook goed dat er afwisseling is in de Duyschot Concerten”.
Songs from the Isles is de naam van het programma waarmee Manja Smits (harp) en Joost van der Linden (tenor) optraden. De Engelstalige liederen zijn composities van Dowland, Gurney, Villiers Stanford en Croft. Vooral Benjamin Britten was sterk vertegenwoordigd. De liederen werden met veel expressie gebracht en mooi begeleid. Een bezoeker schreef in een impressie: “Door dit concert ben ik Britten meer gaan waarderen. Het is ook goed dat er afwisseling is in de Duyschot Concerten”. M Bekijk de foto’s…
De Britse eilanden hebben iets ongenaakbaars. Het weer is er slecht, de kusten zijn steil, het eten heeft een slechte reputatie. Maar één ding staat vast: ze kunnen daar zingen. De Engelse, Ierse, Schotse en Welshe zangers en koren die wereldberoemd zijn geworden passen niet op deze pagina. In ons laatste concert van dit seizoen uit deze schatkamer een greep: Manja Smits, harp, en Joost van der Linden, tenor, zullen met een programma onder de titel ‘Songs of the Isles’ op 12 april 2014 een concert verzorgen met werken van John Dowland, Benjamin Britten, Gerald Finzi, Charles Villiers Stanford (in een arrangement) e.a. Het is een breed scala aan muziek zowel uit een ver verleden als ook uit de 20e eeuw. De harp is ook als solo-instrument te horen.
Het stichtingsbestuur hoopt dan ook het programma voor het nieuwe seizoen te kunnen presenteren.
De Britse eilanden hebben iets ongenaakbaars. Het weer is er slecht, de kusten zijn steil, het eten heeft een slechte reputatie. Maar één ding staat vast: ze kunnen daar zingen. De Engelse, Ierse, Schotse en Welshe zangers en koren die wereldberoemd zijn geworden passen niet op deze pagina. In ons laatste concert van dit seizoen uit deze schatkamer een greep: Manja Smits, harp, en Joost van der Linden, tenor, zullen met een programma onder de titel ‘Songs of the Isles’ op 12 april 2014 een concert verzorgen met werken van John Dowland, Benjamin Britten, Gerald Finzi, Charles Villiers Stanford (in een arrangement) e.a. Het is een breed scala aan muziek zowel uit een ver verleden als ook uit de 20e eeuw. De harp is ook als solo-instrument te horen.
Het stichtingsbestuur hoopt dan ook het programma voor het nieuwe seizoen te kunnen presenteren.
Het projectkoor Drechtsteden Bachkoor o.l.v. Nico van der Meel heeft de vrij onbekende Markus Passion van de componist Friedrich Nicolaus Bruhns ten gehore gebracht. Dit bescheiden werk in vergelijking met Bachs bekende Passionen, duur: 65 minuten, bleek een juweeltje, zeker in de uitvoering van deze middag.
Solisten waren: Marriët Kaasschieter, Andrew Hallock, Niek Idelenburg, David van de Braak en Marcel Moester. De begeleiding werd verzorgd door Accademia Amsterdam. Bijna 150 bezoekers zijn hiervan getuige geweest.
Het projectkoor Drechtsteden Bachkoor o.l.v. Nico van der Meel heeft de vrij onbekende Markus Passion van de componist Friedrich Nicolaus Bruhns ten gehore gebracht. Dit bescheiden werk in vergelijking met Bachs bekende Passionen, duur: 65 minuten, bleek een juweeltje, zeker in de uitvoering van deze middag.
Solisten waren: Marriët Kaasschieter, Andrew Hallock, Niek Idelenburg, David van de Braak en Marcel Moester. De begeleiding werd verzorgd door Accademia Amsterdam. Bijna 150 bezoekers zijn hiervan getuige geweest.
Het Drechtsteden Bachkoor o.l.v. Nico van der Meel voert op 15 maart 2014 (16.00 uur) de Passion nach dem Evangelisten Markus van Friedrich Nicolaus Bruhns (1637-1718) uit. Deze passie werd vroeger toegeschreven aan Reinhard Keiser.
Vocale medewerking wordt verleend door:
Mariët Kaasschieter, sopraan
Andrew Hallock, altus
Niek Idelenburg, tenor
Marcel Moester, bas
Daarnaast zingt David van de Braak (lid van het koor) de partijen van Petrus en Pilatus.
Meer informatie over dit concert is te lezen in de nieuwsbrief van maart 2014.
Het Drechtsteden Bachkoor o.l.v. Nico van der Meel voert op 15 maart 2014 (16.00 uur) de Passion nach dem Evangelisten Markus van Friedrich Nicolaus Bruhns (1637-1718) uit. Deze passie werd vroeger toegeschreven aan Reinhard Keiser.
Vocale medewerking wordt verleend door:
Mariët Kaasschieter, sopraan
Andrew Hallock, altus
Niek Idelenburg, tenor
Marcel Moester, bas
Daarnaast zingt David van de Braak (lid van het koor) de partijen van Petrus en Pilatus.
Het Thalia Ensemble bestaat uit Sara Assmann, hobo, Diederik Ornée, klarinet en Hylke Rozema, natuurhoorn. Er wordt in wisselende samenstellingen opgetreden al naar gelang het programma dat wordt uitgevoerd. Het ensemble speelt kamermuziekwerken uit de periode 1750 – 1850. Het heeft zich gespecialiseerd in de uitvoering op historische instrumenten en de authentieke uitvoeringspraktijk is hun bron van inspiratie. De musici werkten met experts zoals Stanley Hoogland, Alfredo Bernardini, Benny Aghassi, Teunis van der Zwart, Eric Hoeprich, Jill Feldman en Ernst Schlader.
Sinds 2011 is het Thalia Ensemble zeer regelmatig bij Nederlandse en Duitse podia te horen, o.a. bij het Utrecht Oude Muziek Fringe Festival in 2011 en 2012, de Leitheimer Schloss-Konzerte (DE) in 2012 en de Erbdrostenhofkonzerte in Münster (DE) in 2012. Daarnaast organiseerde het Thalia Ensemble een eigen concertreeks in het seizoen 2011/2012, met drie verschillende programma’s, uitgevoerd tijdens negen verschillende concerten in Hoorn, Amsterdam, Hilversum en Breda.
Het Thalia Ensemble sloot 2013 af met een concert onder de titel: ‘De klassieke grootmeesters en hun musici’. Werken van Reicha, Haydn, Mozart, Gallay, Paessler en Stadler werden ten gehore gebracht. Tijdens en na het concert werden de authentieke instrumenten gedemonstreerd. Na het concert was daar voor ruimschoots gelegenheid omdat er gelegenheid was elkaar te ontmoeten onder het genot van een glaasje. Hiervan werd ruimschoots gebruik gemaakt.
Het Thalia Ensemble bestaat uit Sara Assmann, hobo, Diederik Ornée, klarinet en Hylke Rozema, natuurhoorn. Er wordt in wisselende samenstellingen opgetreden al naar gelang het programma dat wordt uitgevoerd. Het ensemble speelt kamermuziekwerken uit de periode 1750 – 1850. Het heeft zich gespecialiseerd in de uitvoering op historische instrumenten en de authentieke uitvoeringspraktijk is hun bron van inspiratie. De musici werkten met experts zoals Stanley Hoogland, Alfredo Bernardini, Benny Aghassi, Teunis van der Zwart, Eric Hoeprich, Jill Feldman en Ernst Schlader.
Sinds 2011 is het Thalia Ensemble zeer regelmatig bij Nederlandse en Duitse podia te horen, o.a. bij het Utrecht Oude Muziek Fringe Festival in 2011 en 2012, de Leitheimer Schloss-Konzerte (DE) in 2012 en de Erbdrostenhofkonzerte in Münster (DE) in 2012. Daarnaast organiseerde het Thalia Ensemble een eigen concertreeks in het seizoen 2011/2012, met drie verschillende programma’s, uitgevoerd tijdens negen verschillende concerten in Hoorn, Amsterdam, Hilversum en Breda.
Het Thalia Ensemble sloot 2013 af met een concert onder de titel: ‘De klassieke grootmeesters en hun musici’. Werken van Reicha, Haydn, Mozart, Gallay, Paessler en Stadler werden ten gehore gebracht. Tijdens en na het concert werden de authentieke instrumenten gedemonstreerd. Na het concert was daar voor ruimschoots gelegenheid omdat er gelegenheid was elkaar te ontmoeten onder het genot van een glaasje. Hiervan werd ruimschoots gebruik gemaakt. M Bekijk de foto’s…