Monumentendag in de Dorpskerk H I Ambacht 8 september 2018

Op zaterdag 8 september 2018 is de Dorpskerk geopend van 10.00 u tot 15.00 uur.

‘s-morgens kunt u tijdens de bezichtiging luisteren naar fluitduo’s

‘s-middag wordt het historische Duyschot-orgel bespeeld.

Op zaterdag 8 september 2018 is de Dorpskerk geopend van 10.00 u tot 15.00 uur.

‘s-morgens kunt u tijdens de bezichtiging luisteren naar fluitduo’s

‘s-middag wordt het historische Duyschot-orgel bespeeld.

    Terugblik op het concert door Cor Ardesch op 20 januari 2018

    Cor Ardesch, de organist van de Grote Kerk in Dordrecht,  is zeer bekend en geliefd in onze contreien. Dat was zaterdag 20 januari goed te merken, want de Dorpskerk was bijna geheel gevuld. En het publiek is niet teleurgesteld, want wij zijn deze middag verwend met een schitterend orgelconcert. Het concert had een symmetrische opbouw, zo legde Cor aan ons uit: eerst een Praeludium van Buxtehude (BWV 150), daarna een Magnificat van de minder bekende barokcomponist Weckmann, gevolgd door de bekende Triosonate van J.S. Bach. Na dit werk stond ons een weer Magnificat te wachten, maar nu van de hedendaagse componist (en leraar van Cor Ardesch) Bert Matter. Het concert werd afgerond door weer een Praeludium van Buxtehude, ditmaal BWV 149.

    Het mooie Duyschot-orgel opende met de overweldigende introductie van het Praeludium in g. Na Buxtehude was de beurt aan zijn iets oudere tijdgenoot Matthias Weckmann, barokcomponist uit dezelfde Noord-Duitse school. Daarna mochten wij genieten van de prachtige, ingetogen Triosonate van J.S. Bach. Bach had een groot gezin, waaronder een aantal zeer talentvolle zonen die later eveneens componist zouden worden. Heel bekend zijn Carl Phillipp Emanuel Bach en Wilhelm Friedemann Bach. Voor de laatste schreef de vader eerst de bekende ‘Acht kleine Präludien und Fugen’ en later deze Triosonate, die gerekend wordt tot de mooiste weken van Johann Sebastian. Het Magnificat van Bert Matter bestaat uit 12 onderdelen, alle met een heel verschillende orgelzetting/orgelstemming. Cor kreeg hier de gelegenheid om verschillende facetten van het orgel aan ons te laten horen. Tot slot speelde Cor van Buxtehude het prachtige Praeludium in g mineur, BWV 149. Een terecht bekend en dikwijls gespeeld werk  van deze componist.

    Cor Ardesch, de organist van de Grote Kerk in Dordrecht,  is zeer bekend en geliefd in onze contreien. Dat was zaterdag 20 januari goed te merken, want de Dorpskerk was bijna geheel gevuld. En het publiek is niet teleurgesteld, want wij zijn deze middag verwend met een schitterend orgelconcert. Het concert had een symmetrische opbouw, zo legde Cor aan ons uit: eerst een Praeludium van Buxtehude (BWV 150), daarna een Magnificat van de minder bekende barokcomponist Weckmann, gevolgd door de bekende Triosonate van J.S. Bach. Na dit werk stond ons een weer Magnificat te wachten, maar nu van de hedendaagse componist (en leraar van Cor Ardesch) Bert Matter. Het concert werd afgerond door weer een Praeludium van Buxtehude, ditmaal BWV 149.

    Het mooie Duyschot-orgel opende met de overweldigende introductie van het Praeludium in g. Na Buxtehude was de beurt aan zijn iets oudere tijdgenoot Matthias Weckmann, barokcomponist uit dezelfde Noord-Duitse school. Daarna mochten wij genieten van de prachtige, ingetogen Triosonate van J.S. Bach. Bach had een groot gezin, waaronder een aantal zeer talentvolle zonen die later eveneens componist zouden worden. Heel bekend zijn Carl Phillipp Emanuel Bach en Wilhelm Friedemann Bach. Voor de laatste schreef de vader eerst de bekende ‘Acht kleine Präludien und Fugen’ en later deze Triosonate, die gerekend wordt tot de mooiste weken van Johann Sebastian. Het Magnificat van Bert Matter bestaat uit 12 onderdelen, alle met een heel verschillende orgelzetting/orgelstemming. Cor kreeg hier de gelegenheid om verschillende facetten van het orgel aan ons te laten horen. Tot slot speelde Cor van Buxtehude het prachtige Praeludium in g mineur, BWV 149. Een terecht bekend en dikwijls gespeeld werk  van deze componist.