Stichting Duyschot Concerten – Concertprogramma 2017-2018

La Cicala

Op zaterdag 8 april 2017 is, bij een fantastisch afsluitend concert door La Cicala, het programma voor het komende seizoen bekend gemaakt. Bekijk hier het hele programma. Het openingsconcert op zaterdag 7 oktober 2017 (16.00 uur) wordt verzorgd door Francine van der Heiden, sopraan en Bart van Oort, fortepiano! Lees in dit programma ook de informatie over het verkrijgen van het uiterst voordelig verkrijgbare abonnement!

La Cicala

Op zaterdag 8 april 2017 is, bij een fantastisch afsluitend concert door La Cicala, het programma voor het komende seizoen bekend gemaakt. Bekijk hier het hele programma. Het openingsconcert op zaterdag 7 oktober 2017 (16.00 uur) wordt verzorgd door Francine van der Heiden, sopraan en Bart van Oort, fortepiano! Lees in dit programma ook de informatie over het verkrijgen van het uiterst voordelig verkrijgbare abonnement!

    La Cicala in concert – “Napels 1759” – Stichting Duyschot Concerten – zaterdag 8 april 2017 – 16:00 uur

    La Cicala
    Na een opmerkelijk hoogtepunt in zijn repertoire in de jaren 1720 en ’30, kwam de blokfluit in het midden van de achttiende eeuw minder in de belangstelling. Een belangrijk referentiepunt, de laatste publicatie van G. Ph. Telemann voor de blokfluit was in 1740. Maar hier en daar werd het instrument toch in het land der levenden gehouden: C. Ph. E. Bach schreef zijn triosonate Wq. 163 (gedateerd 1755) voor de merkwaardige combinatie van basblokfluit, altviool en continuo; J. J. Quantz acht zijn Op. 2 duo (gepubliceerd in 1759) ook geschikt voor de blokfluit; zelfs C.M. von Weber nam blokfluiten op in “Empfanget hier des Vaters Sagen” (van “Peter Schmoll und seine Nachbarn”, geschreven in 1801-2).

    La Cicala
    Na een opmerkelijk hoogtepunt in zijn repertoire in de jaren 1720 en ’30, kwam de blokfluit in het midden van de achttiende eeuw minder in de belangstelling. Een belangrijk referentiepunt, de laatste publicatie van G. Ph. Telemann voor de blokfluit was in 1740. Maar hier en daar werd het instrument toch in het land der levenden gehouden: C. Ph. E. Bach schreef zijn triosonate Wq. 163 (gedateerd 1755) voor de merkwaardige combinatie van basblokfluit, altviool en continuo; J. J. Quantz acht zijn Op. 2 duo (gepubliceerd in 1759) ook geschikt voor de blokfluit; zelfs C.M. von Weber nam blokfluiten op in “Empfanget hier des Vaters Sagen” (van “Peter Schmoll und seine Nachbarn”, geschreven in 1801-2).

    M Lees verder…

      Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster: Die Stimme der Nacht

      Liederen met gitaar uit de Weense vroeg-Romantiek

      De sopraan Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster brengen Duitse en Italiaanse liederen uit de Weense vroeg-Romantiek — begin 19e eeuw — van o.a. Louis Spohr, Mauro Giuliani en Franz Schubert.
      Wenen was een belangrijk cultureel centrum in die tijd. En een bij velen zeer geliefd instrument was de gitaar, zeker zo populair als de piano!
      De bekendste Weense liedcomponist was zondermeer Frans Schubert, geboren en getogen in Wenen.
      Zijn liederen zijn onnavolgbaar mooi. Beroemde gitaristen bewerkten zijn pianobegeleidingen al voor gitaar tijdens zijn leven.
      Veel andere componisten trokken begin 19e eeuw naar Wenen vanwege de inspirerende omgeving.

      Liederen met gitaar uit de Weense vroeg-Romantiek

      De sopraan Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster brengen Duitse en Italiaanse liederen uit de Weense vroeg-Romantiek — begin 19e eeuw — van o.a. Louis Spohr, Mauro Giuliani en Franz Schubert.
      Wenen was een belangrijk cultureel centrum in die tijd. En een bij velen zeer geliefd instrument was de gitaar, zeker zo populair als de piano!
      De bekendste Weense liedcomponist was zondermeer Frans Schubert, geboren en getogen in Wenen.
      Zijn liederen zijn onnavolgbaar mooi. Beroemde gitaristen bewerkten zijn pianobegeleidingen al voor gitaar tijdens zijn leven.
      Veel andere componisten trokken begin 19e eeuw naar Wenen vanwege de inspirerende omgeving. M Lees verder…