Volgend concert – Camerata Delft – Zaterdag 30 december 2017 20:00 uur

Heleen Meijer

Camerata Delft

Camerata Delft staat voor persoonlijke, fantasievolle uitvoeringen van voornamelijk 17e en 18e eeuwse kamermuziek op bijzondere locaties. Oorspronkelijke barokmuziek met een ‘nieuw geluid’: variatie in bezetting en instrumentarium, eigen arrangementen, hecht en levendig samenspel, kennis en ervaring, sprankelende concerten en inspirerende optredens. De musici spelen afwisselend op barok- en ‘moderne’ instrumenten. Camerata Delft is regelmatig te horen op andere plaatsen binnen en buiten de regio.  Het ensemble was onder andere te gast bij De Tiende van Tijl en het radioprogramma Opium op 4.

Händels route

De Duitse componist Georg Friedrich Händel (1685-1759), die zich later tot Engelsman liet naturaliseren als George Frideric Handel, maakte een interessante muzikale ontwikkeling door. Beïnvloed door componisten als Alessandro Scarlatti en Arcangelo Corelli en bevriend met Christoph Willibald Gluck, bracht Händel de Italiaanse opera naar Engeland. Als beschermeling van het Engelse vorstenhuis en oprichter van de Royal Academy of Music genoot hij veel aanzien in het aristocratische Engeland, maar ook ver daarbuiten. Hoewel Händel vaak wordt vergeleken met zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach, zijn hun muzikale roots en routes totaal verschillend.  In dit programma wordt Händels muziek in context geplaatst en gecombineerd met werken van voorgangers en tijdgenoten. Daarbij maakt Camerata Delft gretig gebruik van het Duyschot orgel, óók een tijdgenoot immers, waarvan de klank prachtig mengt met het fluwelen fluitgeluid van Imre Rolleman en de zilveren sopraanstem van Heleen Meijer.

Heleen Meijer

Camerata Delft

Camerata Delft staat voor persoonlijke, fantasievolle uitvoeringen van voornamelijk 17e en 18e eeuwse kamermuziek op bijzondere locaties. Oorspronkelijke barokmuziek met een ‘nieuw geluid’: variatie in bezetting en instrumentarium, eigen arrangementen, hecht en levendig samenspel, kennis en ervaring, sprankelende concerten en inspirerende optredens. De musici spelen afwisselend op barok- en ‘moderne’ instrumenten. Camerata Delft is regelmatig te horen op andere plaatsen binnen en buiten de regio.  Het ensemble was onder andere te gast bij De Tiende van Tijl en het radioprogramma Opium op 4.

Händels route

De Duitse componist Georg Friedrich Händel (1685-1759), die zich later tot Engelsman liet naturaliseren als George Frideric Handel, maakte een interessante muzikale ontwikkeling door. Beïnvloed door componisten als Alessandro Scarlatti en Arcangelo Corelli en bevriend met Christoph Willibald Gluck, bracht Händel de Italiaanse opera naar Engeland. Als beschermeling van het Engelse vorstenhuis en oprichter van de Royal Academy of Music genoot hij veel aanzien in het aristocratische Engeland, maar ook ver daarbuiten. Hoewel Händel vaak wordt vergeleken met zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach, zijn hun muzikale roots en routes totaal verschillend.  In dit programma wordt Händels muziek in context geplaatst en gecombineerd met werken van voorgangers en tijdgenoten. Daarbij maakt Camerata Delft gretig gebruik van het Duyschot orgel, óók een tijdgenoot immers, waarvan de klank prachtig mengt met het fluwelen fluitgeluid van Imre Rolleman en de zilveren sopraanstem van Heleen Meijer. M Lees verder…

    Concertverslag zaterdag 25 november 2017 – Amuse Oreille

    Amuse Oreille

    Zaterdag 25 november om 5 uur ’s middags klaterde een warm en welgemeend applaus op in de Dorpskerk van Hendrik-Ido-Ambacht. De dank van het publiek voor een prachtig concert van Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg – samen het duo Amuse-oreille. Zij hadden maar liefst zes instrumenten meegenomen: een mandoline, een kleine barokmandoline, een moderne gitaar, een replica van een door Johann Georg Staufer gebouwde barokgitaar, een gitaar met een verhoogde toon en een theorbe. Nelleke vertelde ons het een en ander over dit laatste, onbekende instrument. De theorbe is een snaarinstrument uit de familie van de luit. Dit muziekinstrument is aan het einde van de 16e eeuw ontstaan in Noord-Italie. De stevige lange hals maakt een paar extra lange snaren mogelijk die zorgen voor de lage tonen die op een normale luit niet gespeeld kunnen worden.

    Amuse Oreille

    Zaterdag 25 november om 5 uur ’s middags klaterde een warm en welgemeend applaus op in de Dorpskerk van Hendrik-Ido-Ambacht. De dank van het publiek voor een prachtig concert van Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg – samen het duo Amuse-oreille. Zij hadden maar liefst zes instrumenten meegenomen: een mandoline, een kleine barokmandoline, een moderne gitaar, een replica van een door Johann Georg Staufer gebouwde barokgitaar, een gitaar met een verhoogde toon en een theorbe. Nelleke vertelde ons het een en ander over dit laatste, onbekende instrument. De theorbe is een snaarinstrument uit de familie van de luit. Dit muziekinstrument is aan het einde van de 16e eeuw ontstaan in Noord-Italie. De stevige lange hals maakt een paar extra lange snaren mogelijk die zorgen voor de lage tonen die op een normale luit niet gespeeld kunnen worden. M Lees verder…

      Amuse Oreille – Barokprogramma – Zaterdag 25 november 2017 16:00 uur

      Amuse Oreille

      Amuse-Oreille

      Voor de trouwe bezoekers van de Duyschot-concerten is Amuse-Oreille bekend. Al eerder trad dit duo met veel succes bij ons op. Klassieke muziek, fijnzinnig tokkelspel, emotie en expressie: het duo Amuse-Oreille in een notendop. De mandoline, barokmandoline, gitaar en theorbe zijn verrassend rijk aan klankmogelijkheden, die Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg dan ook graag laten horen! In hun gevarieerde programma’s komen alle klassieke muziekstijlen aan bod. Eigen bewerkingen worden afgewisseld met originele composities en muziek van hedendaagse componisten, die zich door Amuse-Oreille lieten inspireren. Mis dit prachtige concert niet!

      Amuse Oreille

      Amuse-Oreille

      Voor de trouwe bezoekers van de Duyschot-concerten is Amuse-Oreille bekend. Al eerder trad dit duo met veel succes bij ons op. Klassieke muziek, fijnzinnig tokkelspel, emotie en expressie: het duo Amuse-Oreille in een notendop. De mandoline, barokmandoline, gitaar en theorbe zijn verrassend rijk aan klankmogelijkheden, die Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg dan ook graag laten horen! In hun gevarieerde programma’s komen alle klassieke muziekstijlen aan bod. Eigen bewerkingen worden afgewisseld met originele composities en muziek van hedendaagse componisten, die zich door Amuse-Oreille lieten inspireren. Mis dit prachtige concert niet! M Lees verder…