Concertverslag Zaterdag 7 oktober 2017 – Francine van der Heijden & Bart van Oort – Schubertiade

Concertverslag Zaterdag 7 oktober 2017 - Francine van der Heijden & Bart van Oort - Schubertiade

Zaterdagmiddag 7 oktober 2017…buiten is het nu echt herfst, met stormvlagen en flinke regenbuien. Maar wij zitten warm binnen, om te luisteren naar de sopraan Francine van der Heijden met begeleiding door Bart van Oort op fortepiano. Samen brengen zij een aantal liederen van Schubert ten gehore, op teksten van Goethe. Het publiek bestaat niet alleen uit volwassenen; er zijn ook veel kinderen aanwezig. De week ervoor was ik in Wenen en daar bezocht ik het geboortehuis van Franz Schubert in de Nuβdorferstrasse. Schubert woonde daar met zijn ouders en zijn 11 broertjes en zusjes in één kamer. (Na Franz werden er nog 7 kinderen geboren…..) Ik stond in die kamer en probeerde me voor te stellen hoe dat geweest moet zijn; te weinig ruimte, te veel lawaai, de kou, de armoede. En dat terwijl Schuberts vader onderwijzer was, toch een heel ordentelijk beroep. Schubert heeft zijn hele leven geleden onder een schrijnende armoede, onvoldoende eten en gebrek aan warme kleding. In het museum ligt een briefje, waarin de 31-jarige Schubert aan een vriend vertelt dat hij ziek is, het bed niet uit kan, geen eten of drinken verdraagt en zich verveelt. Hij heeft net “De laatste der Mohikanen” uit, zo schrijft hij. Heeft de vriend misschien een ander boek te leen? Al snel bleek dat Schubert tyfus had, waaraan hij op 19 november 1828 overleed.

Concertverslag Zaterdag 7 oktober 2017 - Francine van der Heijden & Bart van Oort - Schubertiade

Zaterdagmiddag 7 oktober 2017…buiten is het nu echt herfst, met stormvlagen en flinke regenbuien. Maar wij zitten warm binnen, om te luisteren naar de sopraan Francine van der Heijden met begeleiding door Bart van Oort op fortepiano. Samen brengen zij een aantal liederen van Schubert ten gehore, op teksten van Goethe. Het publiek bestaat niet alleen uit volwassenen; er zijn ook veel kinderen aanwezig. De week ervoor was ik in Wenen en daar bezocht ik het geboortehuis van Franz Schubert in de Nuβdorferstrasse. Schubert woonde daar met zijn ouders en zijn 11 broertjes en zusjes in één kamer. (Na Franz werden er nog 7 kinderen geboren…..) Ik stond in die kamer en probeerde me voor te stellen hoe dat geweest moet zijn; te weinig ruimte, te veel lawaai, de kou, de armoede. En dat terwijl Schuberts vader onderwijzer was, toch een heel ordentelijk beroep. Schubert heeft zijn hele leven geleden onder een schrijnende armoede, onvoldoende eten en gebrek aan warme kleding. In het museum ligt een briefje, waarin de 31-jarige Schubert aan een vriend vertelt dat hij ziek is, het bed niet uit kan, geen eten of drinken verdraagt en zich verveelt. Hij heeft net “De laatste der Mohikanen” uit, zo schrijft hij. Heeft de vriend misschien een ander boek te leen? Al snel bleek dat Schubert tyfus had, waaraan hij op 19 november 1828 overleed. M Lees verder…

    La Cicala in concert – “Napels 1759” – Stichting Duyschot Concerten – zaterdag 8 april 2017 – 16:00 uur

    La Cicala in concert - "Napels 1759" - Stichting Duyschot Concerten - zaterdag 8 april 2017 - 16:00 uur
    Na een opmerkelijk hoogtepunt in zijn repertoire in de jaren 1720 en ’30, kwam de blokfluit in het midden van de achttiende eeuw minder in de belangstelling. Een belangrijk referentiepunt, de laatste publicatie van G. Ph. Telemann voor de blokfluit was in 1740. Maar hier en daar werd het instrument toch in het land der levenden gehouden: C. Ph. E. Bach schreef zijn triosonate Wq. 163 (gedateerd 1755) voor de merkwaardige combinatie van basblokfluit, altviool en continuo; J. J. Quantz acht zijn Op. 2 duo (gepubliceerd in 1759) ook geschikt voor de blokfluit; zelfs C.M. von Weber nam blokfluiten op in “Empfanget hier des Vaters Sagen” (van “Peter Schmoll und seine Nachbarn”, geschreven in 1801-2).

    La Cicala in concert - "Napels 1759" - Stichting Duyschot Concerten - zaterdag 8 april 2017 - 16:00 uur
    Na een opmerkelijk hoogtepunt in zijn repertoire in de jaren 1720 en ’30, kwam de blokfluit in het midden van de achttiende eeuw minder in de belangstelling. Een belangrijk referentiepunt, de laatste publicatie van G. Ph. Telemann voor de blokfluit was in 1740. Maar hier en daar werd het instrument toch in het land der levenden gehouden: C. Ph. E. Bach schreef zijn triosonate Wq. 163 (gedateerd 1755) voor de merkwaardige combinatie van basblokfluit, altviool en continuo; J. J. Quantz acht zijn Op. 2 duo (gepubliceerd in 1759) ook geschikt voor de blokfluit; zelfs C.M. von Weber nam blokfluiten op in “Empfanget hier des Vaters Sagen” (van “Peter Schmoll und seine Nachbarn”, geschreven in 1801-2).

    M Lees verder…

      Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster: Die Stimme der Nacht

      Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster: Die Stimme der Nacht

      Liederen met gitaar uit de Weense vroeg-Romantiek

      De sopraan Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster brengen Duitse en Italiaanse liederen uit de Weense vroeg-Romantiek — begin 19e eeuw — van o.a. Louis Spohr, Mauro Giuliani en Franz Schubert.
      Wenen was een belangrijk cultureel centrum in die tijd. En een bij velen zeer geliefd instrument was de gitaar, zeker zo populair als de piano!
      De bekendste Weense liedcomponist was zondermeer Frans Schubert, geboren en getogen in Wenen.
      Zijn liederen zijn onnavolgbaar mooi. Beroemde gitaristen bewerkten zijn pianobegeleidingen al voor gitaar tijdens zijn leven.
      Veel andere componisten trokken begin 19e eeuw naar Wenen vanwege de inspirerende omgeving.

      Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster: Die Stimme der Nacht

      Liederen met gitaar uit de Weense vroeg-Romantiek

      De sopraan Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster brengen Duitse en Italiaanse liederen uit de Weense vroeg-Romantiek — begin 19e eeuw — van o.a. Louis Spohr, Mauro Giuliani en Franz Schubert.
      Wenen was een belangrijk cultureel centrum in die tijd. En een bij velen zeer geliefd instrument was de gitaar, zeker zo populair als de piano!
      De bekendste Weense liedcomponist was zondermeer Frans Schubert, geboren en getogen in Wenen.
      Zijn liederen zijn onnavolgbaar mooi. Beroemde gitaristen bewerkten zijn pianobegeleidingen al voor gitaar tijdens zijn leven.
      Veel andere componisten trokken begin 19e eeuw naar Wenen vanwege de inspirerende omgeving. M Lees verder…