Orgelconcert Pieter van Dijk – zaterdag 8 november

Na een uitleg van het concertprogramma speelde Pieter van Dijk, organist van de Grote of Sint Laurenskerk in Alkmaar, een programma met werken van Tunder, Sweelinck en J.S. Bach. Een bezoeker van het concert schreef: Was inderdaad een geweldig concert gisteren. Als het Duyschotorgel zo wordt bespeeld, word ik daar helemaal blij van. Wat een geweldig goede programmakeus bij dit instrument en wat een finesse in de uitvoering! Een andere bezoeker was erg enthousiast over de sonate in d BWV 527 en dan met name het Vivace!

Na een uitleg van het concertprogramma speelde Pieter van Dijk, organist van de Grote of Sint Laurenskerk in Alkmaar, een programma met werken van Tunder, Sweelinck en J.S. Bach. Een bezoeker van het concert schreef: Was inderdaad een geweldig concert gisteren. Als het Duyschotorgel zo wordt bespeeld, word ik daar helemaal blij van. Wat een geweldig goede programmakeus bij dit instrument en wat een finesse in de uitvoering! Een andere bezoeker was erg enthousiast over de sonate in d BWV 527 en dan met name het Vivace! M Lees verder…

    Trio Ammiccare: kerstprogramma – 6 december 2014

    Aanvang van het concert: 16.00 uur.

    Ammiccare is een vocaal ensemble van drie zangers; Henny de Snoo – sopraan, Annemarie Verburg – mezzosopraan, Pieter van Breugel – alt.

    Met een vleugje humor wordt het verhaal achter de muziek tot leven gebracht. Niet alle muziek leent zich hiervoor, maar daar waar het trio de kriebels krijgt, zult u dat zeker merken. Alle stijlen zijn in het repertoire vertegenwoordigd; van middeleeuws en renaissance tot pop en jazz.

    Het ensemble zingt regelmatig tijdens kerkdiensten, concerten, alsook als ‘muzikaal intermezzo’ tijdens lezingen, diners, feesten, en andere gelegenheden. De drie gepassioneerde ensemblezangers hebben een klassieke zangopleiding genoten en zingen met enige regelmaat in andere (professionele) ensembles en koren. Daarnaast zijn ze ook alle drie als solist en zangdocent actief.

    Aanvang van het concert: 16.00 uur.

    Ammiccare is een vocaal ensemble van drie zangers; Henny de Snoo – sopraan, Annemarie Verburg – mezzosopraan, Pieter van Breugel – alt.

    Met een vleugje humor wordt het verhaal achter de muziek tot leven gebracht. Niet alle muziek leent zich hiervoor, maar daar waar het trio de kriebels krijgt, zult u dat zeker merken. Alle stijlen zijn in het repertoire vertegenwoordigd; van middeleeuws en renaissance tot pop en jazz.

    Het ensemble zingt regelmatig tijdens kerkdiensten, concerten, alsook als ‘muzikaal intermezzo’ tijdens lezingen, diners, feesten, en andere gelegenheden. De drie gepassioneerde ensemblezangers hebben een klassieke zangopleiding genoten en zingen met enige regelmaat in andere (professionele) ensembles en koren. Daarnaast zijn ze ook alle drie als solist en zangdocent actief. M Lees verder…

      Orgelconcert door Pieter van Dijk op 8 november 2014 – 16:00 uur

      Pieter van Dijk (1958) is organist van de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar en stadsorganist van Alkmaar. Zijn orgelopleiding ontving hij van Bert Matter aan het Conservatorium in Arnhem. Hij vervolgde zijn studie bij Gustav Leonhardt, Marie-Claire Alain en Jan Raas. Op de internationale orgelconcoursen in Deventer (1979) en Innsbruck(1986) behaalde hij prijzen.

      Als docent voor het hoofdvak orgel is hij verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Hij is één van de artistieke leiders van het Orgelfestival Holland.

      Op het Duyschotorgel brengt hij werken ten gehore van Franz Tunder (1614-1667), Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) o.a. Mein junges Leben hat ein Endt en natuurlijk ook van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Van de laatste componist staat op het programma:  Sonate in d-moll BWV 527, Nun komm’ der Heiden Heiland BWV 659 en Praeludium et Fuge in G-dur BWV 541.

      Wilhelm_Friedemann_Bach

      Bach schreef zijn BWV 541 voor zijn zoon Wilhelm Friedemann die het speelde op een proefspel voor de Sophienkirche in Dresden. Na zijn studie aan de universiteit van Leipzig werd Wilhelm Friedemann in 1733, op voorspraak van zijn vader (die zelfs de sollicitatiebrief van zijn zoon schreef), organist van de lutherse Sophienkirche in Dresden. In de kerk bevond zich een beroemd Silbermann-orgel, dat door zijn vader was ingespeeld. Voor het proefspel van zijn oudste zoon maakte Bach-senior een nieuwe versie van zijn reeds in Weimar gecomponeerde Praeludium et Fuga in G (BWV 541). Uit voorzorg noteerde Bach Senior ‘Vivace’ (levendig) bij het begin van het Praeludium.

      De sfeer aan het katholieke hof in Dresden, waar sinds 1733 een nieuwe keurvorst August III de scepter zwaaide, was in veel opzichten anders dan in het protestantse Leipzig. Kenmerkten kunst en cultuur zich in de Leipziger burgersamenleving door een bepaalde mate van ingetogenheid, in Dresden was het vorstelijke luister alom. Veel van zijn symfonieën, kamer- en klavierwerken dateren uit deze tijd. De alles overheersende rol van de vader blijkt telkens weer; hij zocht een drukker voor composities van zijn zoon.

      Pieter van Dijk (1958) is organist van de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar en stadsorganist van Alkmaar. Zijn orgelopleiding ontving hij van Bert Matter aan het Conservatorium in Arnhem. Hij vervolgde zijn studie bij Gustav Leonhardt, Marie-Claire Alain en Jan Raas. Op de internationale orgelconcoursen in Deventer (1979) en Innsbruck(1986) behaalde hij prijzen.

      Als docent voor het hoofdvak orgel is hij verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Hij is één van de artistieke leiders van het Orgelfestival Holland.

      Op het Duyschotorgel brengt hij werken ten gehore van Franz Tunder (1614-1667), Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) o.a. Mein junges Leben hat ein Endt en natuurlijk ook van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Van de laatste componist staat op het programma:  Sonate in d-moll BWV 527, Nun komm’ der Heiden Heiland BWV 659 en Praeludium et Fuge in G-dur BWV 541.

      Wilhelm_Friedemann_Bach

      Bach schreef zijn BWV 541 voor zijn zoon Wilhelm Friedemann die het speelde op een proefspel voor de Sophienkirche in Dresden. Na zijn studie aan de universiteit van Leipzig werd Wilhelm Friedemann in 1733, op voorspraak van zijn vader (die zelfs de sollicitatiebrief van zijn zoon schreef), organist van de lutherse Sophienkirche in Dresden. In de kerk bevond zich een beroemd Silbermann-orgel, dat door zijn vader was ingespeeld. Voor het proefspel van zijn oudste zoon maakte Bach-senior een nieuwe versie van zijn reeds in Weimar gecomponeerde Praeludium et Fuga in G (BWV 541). Uit voorzorg noteerde Bach Senior ‘Vivace’ (levendig) bij het begin van het Praeludium.

      De sfeer aan het katholieke hof in Dresden, waar sinds 1733 een nieuwe keurvorst August III de scepter zwaaide, was in veel opzichten anders dan in het protestantse Leipzig. Kenmerkten kunst en cultuur zich in de Leipziger burgersamenleving door een bepaalde mate van ingetogenheid, in Dresden was het vorstelijke luister alom. Veel van zijn symfonieën, kamer- en klavierwerken dateren uit deze tijd. De alles overheersende rol van de vader blijkt telkens weer; hij zocht een drukker voor composities van zijn zoon.

        Concertimpressie Radio Antiqua – zaterdag 4 oktober 2014

        Het was vandaag mooi weer en ik was gastheer van Radio Antiqua bij de Stichting Duyschot Concerten waar dit ensemble om 16:00 concerteerde. Radio Antiqua bestaat uit jonge internationale muzikanten die oude muziek spelen op historische instrumenten. Deze mensen zijn niet alleen professioneel maar ook zeker charmant!

        I – Als eerste de sonata La Foscari van Giovanni Legrenzi. Giovanni Legrenzi (Bergamo, 12 augustus 1626 – Venetië, 26 mei 1690) was een Italiaans componist en dirigent. Zijn vader, Giovanni Maria Legrenzi, was een professioneel violist en tot op zekere hoogte een componist. Legrenzi had twee broers en twee zussen, één van zijn broers, Marco, was een getalenteerd muzikant, maar hij kwam al vroeg te overlijden. Legrenzi is een typisch voorbeeld van een autodidact. Het componeren leerde hij zichzelf aan en de meeste composities schreef hij dan ook gewoon thuis. Legrenzi had zijn eerste betrekking in Bergamo als organist in de Santa Maria Maggiore, een prachtige kerk met een beroemde muzikale geschiedenis. Na zijn priesterwijding in 1651 werd hij benoemd tot inwoner-kapelaan van deze kerk. Hoewel hij actief betrokken bleef bij de muziek en zelfs de titel van eerste organist kreeg in 1653, werd Maurizio Cazzati benoemd tot kapelmeester. De eerste publicatie van Legrenzi’s muziek verscheen in 1654. Zijn benoeming tot organist was aanvankelijk omstreden, omdat hij betrokken was bij een gokschandaal. Deze sonate is een mengeling van melancholie en getemperde vrolijkheid – in onze Duyschot ruimte heerlijk om te horen!

        Het was vandaag mooi weer en ik was gastheer van Radio Antiqua bij de Stichting Duyschot Concerten waar dit ensemble om 16:00 concerteerde. Radio Antiqua bestaat uit jonge internationale muzikanten die oude muziek spelen op historische instrumenten. Deze mensen zijn niet alleen professioneel maar ook zeker charmant!

        I – Als eerste de sonata La Foscari van Giovanni Legrenzi. Giovanni Legrenzi (Bergamo, 12 augustus 1626 – Venetië, 26 mei 1690) was een Italiaans componist en dirigent. Zijn vader, Giovanni Maria Legrenzi, was een professioneel violist en tot op zekere hoogte een componist. Legrenzi had twee broers en twee zussen, één van zijn broers, Marco, was een getalenteerd muzikant, maar hij kwam al vroeg te overlijden. Legrenzi is een typisch voorbeeld van een autodidact. Het componeren leerde hij zichzelf aan en de meeste composities schreef hij dan ook gewoon thuis. Legrenzi had zijn eerste betrekking in Bergamo als organist in de Santa Maria Maggiore, een prachtige kerk met een beroemde muzikale geschiedenis. Na zijn priesterwijding in 1651 werd hij benoemd tot inwoner-kapelaan van deze kerk. Hoewel hij actief betrokken bleef bij de muziek en zelfs de titel van eerste organist kreeg in 1653, werd Maurizio Cazzati benoemd tot kapelmeester. De eerste publicatie van Legrenzi’s muziek verscheen in 1654. Zijn benoeming tot organist was aanvankelijk omstreden, omdat hij betrokken was bij een gokschandaal. Deze sonate is een mengeling van melancholie en getemperde vrolijkheid – in onze Duyschot ruimte heerlijk om te horen! M Lees verder…

          Openingsconcert seizoen 2014-2015 zaterdag 4 oktober 16:00 uur – Radio Antiqua

          Radio Antiqua is een nieuwe groep van jonge internationale muzikanten gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek op historische instrumenten. In het eerste jaar dat Radio Antiqua optrad, won het ensemble zowel de jury- als de publieksprijs tijdens de Götinger Serie Historische Muziek 2013/2014 (Duitsland), jonge kunstenaars in residentie van het Centre Culturel van Ambronay (Frankrijk) en Collegio Ghislieri in Pavia (Italië). Het gezelschap werd uitgenodigd om zich te presenteren tijdens de fantastische Fringe concerten van Utrecht Oude Muziek Festival. Ook musiceerden ze op het Festival Classique (Nederland), Innsbrucker Festwochen Der Alten Musick (Oostenrijk), Festival d’Ambronay, Pavia Barocca en andere gespecialiseerde series in Europa.

          Het ensemble werkt met een grote variatie instrumenten zoals de viool, blokfluiten, dulciaan, barokke fagot, luit, barokgitaar, theorbe, klavecimbel, cello en orgel. Met muziek uit de 16e eeuw tot die van het vroeg classicisme verzorgt Radio Antiqua gevarieerde concerten die het publiek weten te boeien.

          Radio Antiqua is een nieuwe groep van jonge internationale muzikanten gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek op historische instrumenten. In het eerste jaar dat Radio Antiqua optrad, won het ensemble zowel de jury- als de publieksprijs tijdens de Götinger Serie Historische Muziek 2013/2014 (Duitsland), jonge kunstenaars in residentie van het Centre Culturel van Ambronay (Frankrijk) en Collegio Ghislieri in Pavia (Italië). Het gezelschap werd uitgenodigd om zich te presenteren tijdens de fantastische Fringe concerten van Utrecht Oude Muziek Festival. Ook musiceerden ze op het Festival Classique (Nederland), Innsbrucker Festwochen Der Alten Musick (Oostenrijk), Festival d’Ambronay, Pavia Barocca en andere gespecialiseerde series in Europa.

          Het ensemble werkt met een grote variatie instrumenten zoals de viool, blokfluiten, dulciaan, barokke fagot, luit, barokgitaar, theorbe, klavecimbel, cello en orgel. Met muziek uit de 16e eeuw tot die van het vroeg classicisme verzorgt Radio Antiqua gevarieerde concerten die het publiek weten te boeien. M Lees verder…

            Bachfestival Dordrecht staat als een huis

            Met een stralend en goeddeels uitverkocht concert van het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw sloot gisteravond het Bachfestival Dordrecht 2014 af met een prachtige uitvoering van motet ‘Singet dem Herrn’. Het publiek in de Grote Kerk nam met een staande ovatie afscheid van het ensemble én van het derde festival. Het Bachfestival, dat de afgelopen 10 dagen de muziek van Johann Sebastian Bach en muzikale voorlopers en navolgers in meer dan 50 concerten en meerdere educatieprojecten presenteerde in Dordrecht en de Drechtsteden, trok meer dan 13.000 bezoekers. Vooral de grote concerten, de vrij toegankelijke lunchconcerten en de Cantatekaravaan trokken veel bezoekers.
            Onder het Thema “Grote Vaders grote Zonen” werd een zeer gevarieerd programma geboden dat naast de ‘authentieke Bach’ uitgevoerd door o.a. De Nederlandse Bachvereniging, Wim Diepenhorst, Vox Luminis en Il Gardellino, ook interpretaties omvatte waarin jazz door het Clazz Ensemble met Dick de Graaf en Arno Bornkamp, de Goldbergvariaties bewerkt voor StrijkTrio, Japans theater met Masato Matsuura, en onder andere Collectief Buitengewoon met “Expeditie Bach” en een disco avond “Bach Beats – I’ll be Bach” de grenzen verkenden.
            Verpleeghuizen en scholen genoten massaal van de community-concerten zoals de Bachmiddag bij Zorgorganisatie De Blije Borgh in HI Ambacht en bijna 2000 kinderen die een uitgebreid educatief programma kregen met o.a. Bach Puur concerten voor primair onderwijs.
            Nieuw was dit jaar de Cantatekaravaan: Collegium Musicum en het Drechtsteden Bachkoor trokken op de eerste festivalzaterdag door de Drechtsteden en konden rekenen op volle kerken. Nieuw waren ook de Marktconcerten op de weekmarkten in alle Drechtsteden en “Bach To Go” in de vroege ochtend op het Centraal station van Dordrecht waar per dag zo’n 600 forensen konden genieten van Bach.
            De veel grotere aanwezigheid van het Bachfestival Dordrecht in de overige Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Siedrecht en Zwijndrecht is naar de indruk van de festivalorganisatie met instemming en blijdschap begroet door de inwoners van de betreffende gemeentes.
             
            Het Bachfestival is een biënnale. Het volgende festival staat gepland voor de 2e helft september 2016. Dan zal het Bachfestival Dordrecht zijn aandacht richten op o.a. Bach en het water. 
            Het festival is een initiatief van de gemeente Dordrecht die het ook financieel ondersteunt, met een extra financiële inbreng vanuit het Samenwerkingsverband Drechtsteden.
            Hoofdsponsors van de editie 2014 waren Vitrumnet BV en Ames Autobedrijf. Daarnaast maakten vele andere begunstigers en sponsoren deze derde editie mogelijk.
            Met een stralend en goeddeels uitverkocht concert van het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw sloot gisteravond het Bachfestival Dordrecht 2014 af met een prachtige uitvoering van motet ‘Singet dem Herrn’. Het publiek in de Grote Kerk nam met een staande ovatie afscheid van het ensemble én van het derde festival. Het Bachfestival, dat de afgelopen 10 dagen de muziek van Johann Sebastian Bach en muzikale voorlopers en navolgers in meer dan 50 concerten en meerdere educatieprojecten presenteerde in Dordrecht en de Drechtsteden, trok meer dan 13.000 bezoekers. Vooral de grote concerten, de vrij toegankelijke lunchconcerten en de Cantatekaravaan trokken veel bezoekers.
            Onder het Thema “Grote Vaders grote Zonen” werd een zeer gevarieerd programma geboden dat naast de ‘authentieke Bach’ uitgevoerd door o.a. De Nederlandse Bachvereniging, Wim Diepenhorst, Vox Luminis en Il Gardellino, ook interpretaties omvatte waarin jazz door het Clazz Ensemble met Dick de Graaf en Arno Bornkamp, de Goldbergvariaties bewerkt voor StrijkTrio, Japans theater met Masato Matsuura, en onder andere Collectief Buitengewoon met “Expeditie Bach” en een disco avond “Bach Beats – I’ll be Bach” de grenzen verkenden.
            Verpleeghuizen en scholen genoten massaal van de community-concerten zoals de Bachmiddag bij Zorgorganisatie De Blije Borgh in HI Ambacht en bijna 2000 kinderen die een uitgebreid educatief programma kregen met o.a. Bach Puur concerten voor primair onderwijs.
            Nieuw was dit jaar de Cantatekaravaan: Collegium Musicum en het Drechtsteden Bachkoor trokken op de eerste festivalzaterdag door de Drechtsteden en konden rekenen op volle kerken. Nieuw waren ook de Marktconcerten op de weekmarkten in alle Drechtsteden en “Bach To Go” in de vroege ochtend op het Centraal station van Dordrecht waar per dag zo’n 600 forensen konden genieten van Bach.
            De veel grotere aanwezigheid van het Bachfestival Dordrecht in de overige Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Siedrecht en Zwijndrecht is naar de indruk van de festivalorganisatie met instemming en blijdschap begroet door de inwoners van de betreffende gemeentes.
             
            Het Bachfestival is een biënnale. Het volgende festival staat gepland voor de 2e helft september 2016. Dan zal het Bachfestival Dordrecht zijn aandacht richten op o.a. Bach en het water. 
            Het festival is een initiatief van de gemeente Dordrecht die het ook financieel ondersteunt, met een extra financiële inbreng vanuit het Samenwerkingsverband Drechtsteden.
            Hoofdsponsors van de editie 2014 waren Vitrumnet BV en Ames Autobedrijf. Daarnaast maakten vele andere begunstigers en sponsoren deze derde editie mogelijk.