Orgelconcert door Pieter van Dijk op 8 november 2014 – 16:00 uur

Pieter van Dijk (1958) is organist van de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar en stadsorganist van Alkmaar. Zijn orgelopleiding ontving hij van Bert Matter aan het Conservatorium in Arnhem. Hij vervolgde zijn studie bij Gustav Leonhardt, Marie-Claire Alain en Jan Raas. Op de internationale orgelconcoursen in Deventer (1979) en Innsbruck(1986) behaalde hij prijzen.

Als docent voor het hoofdvak orgel is hij verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Hij is één van de artistieke leiders van het Orgelfestival Holland.

Op het Duyschotorgel brengt hij werken ten gehore van Franz Tunder (1614-1667), Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) o.a. Mein junges Leben hat ein Endt en natuurlijk ook van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Van de laatste componist staat op het programma:  Sonate in d-moll BWV 527, Nun komm’ der Heiden Heiland BWV 659 en Praeludium et Fuge in G-dur BWV 541.

Wilhelm_Friedemann_Bach

Bach schreef zijn BWV 541 voor zijn zoon Wilhelm Friedemann die het speelde op een proefspel voor de Sophienkirche in Dresden. Na zijn studie aan de universiteit van Leipzig werd Wilhelm Friedemann in 1733, op voorspraak van zijn vader (die zelfs de sollicitatiebrief van zijn zoon schreef), organist van de lutherse Sophienkirche in Dresden. In de kerk bevond zich een beroemd Silbermann-orgel, dat door zijn vader was ingespeeld. Voor het proefspel van zijn oudste zoon maakte Bach-senior een nieuwe versie van zijn reeds in Weimar gecomponeerde Praeludium et Fuga in G (BWV 541). Uit voorzorg noteerde Bach Senior ‘Vivace’ (levendig) bij het begin van het Praeludium.

De sfeer aan het katholieke hof in Dresden, waar sinds 1733 een nieuwe keurvorst August III de scepter zwaaide, was in veel opzichten anders dan in het protestantse Leipzig. Kenmerkten kunst en cultuur zich in de Leipziger burgersamenleving door een bepaalde mate van ingetogenheid, in Dresden was het vorstelijke luister alom. Veel van zijn symfonieën, kamer- en klavierwerken dateren uit deze tijd. De alles overheersende rol van de vader blijkt telkens weer; hij zocht een drukker voor composities van zijn zoon.

Pieter van Dijk (1958) is organist van de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar en stadsorganist van Alkmaar. Zijn orgelopleiding ontving hij van Bert Matter aan het Conservatorium in Arnhem. Hij vervolgde zijn studie bij Gustav Leonhardt, Marie-Claire Alain en Jan Raas. Op de internationale orgelconcoursen in Deventer (1979) en Innsbruck(1986) behaalde hij prijzen.

Als docent voor het hoofdvak orgel is hij verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Hij is één van de artistieke leiders van het Orgelfestival Holland.

Op het Duyschotorgel brengt hij werken ten gehore van Franz Tunder (1614-1667), Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) o.a. Mein junges Leben hat ein Endt en natuurlijk ook van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Van de laatste componist staat op het programma:  Sonate in d-moll BWV 527, Nun komm’ der Heiden Heiland BWV 659 en Praeludium et Fuge in G-dur BWV 541.

Wilhelm_Friedemann_Bach

Bach schreef zijn BWV 541 voor zijn zoon Wilhelm Friedemann die het speelde op een proefspel voor de Sophienkirche in Dresden. Na zijn studie aan de universiteit van Leipzig werd Wilhelm Friedemann in 1733, op voorspraak van zijn vader (die zelfs de sollicitatiebrief van zijn zoon schreef), organist van de lutherse Sophienkirche in Dresden. In de kerk bevond zich een beroemd Silbermann-orgel, dat door zijn vader was ingespeeld. Voor het proefspel van zijn oudste zoon maakte Bach-senior een nieuwe versie van zijn reeds in Weimar gecomponeerde Praeludium et Fuga in G (BWV 541). Uit voorzorg noteerde Bach Senior ‘Vivace’ (levendig) bij het begin van het Praeludium.

De sfeer aan het katholieke hof in Dresden, waar sinds 1733 een nieuwe keurvorst August III de scepter zwaaide, was in veel opzichten anders dan in het protestantse Leipzig. Kenmerkten kunst en cultuur zich in de Leipziger burgersamenleving door een bepaalde mate van ingetogenheid, in Dresden was het vorstelijke luister alom. Veel van zijn symfonieën, kamer- en klavierwerken dateren uit deze tijd. De alles overheersende rol van de vader blijkt telkens weer; hij zocht een drukker voor composities van zijn zoon.

Concertimpressie Radio Antiqua – zaterdag 4 oktober 2014

Het was vandaag mooi weer en ik was gastheer van Radio Antiqua bij de Stichting Duyschot Concerten waar dit ensemble om 16:00 concerteerde. Radio Antiqua bestaat uit jonge internationale muzikanten die oude muziek spelen op historische instrumenten. Deze mensen zijn niet alleen professioneel maar ook zeker charmant!

I – Als eerste de sonata La Foscari van Giovanni Legrenzi. Giovanni Legrenzi (Bergamo, 12 augustus 1626 – Venetië, 26 mei 1690) was een Italiaans componist en dirigent. Zijn vader, Giovanni Maria Legrenzi, was een professioneel violist en tot op zekere hoogte een componist. Legrenzi had twee broers en twee zussen, één van zijn broers, Marco, was een getalenteerd muzikant, maar hij kwam al vroeg te overlijden. Legrenzi is een typisch voorbeeld van een autodidact. Het componeren leerde hij zichzelf aan en de meeste composities schreef hij dan ook gewoon thuis. Legrenzi had zijn eerste betrekking in Bergamo als organist in de Santa Maria Maggiore, een prachtige kerk met een beroemde muzikale geschiedenis. Na zijn priesterwijding in 1651 werd hij benoemd tot inwoner-kapelaan van deze kerk. Hoewel hij actief betrokken bleef bij de muziek en zelfs de titel van eerste organist kreeg in 1653, werd Maurizio Cazzati benoemd tot kapelmeester. De eerste publicatie van Legrenzi’s muziek verscheen in 1654. Zijn benoeming tot organist was aanvankelijk omstreden, omdat hij betrokken was bij een gokschandaal. Deze sonate is een mengeling van melancholie en getemperde vrolijkheid – in onze Duyschot ruimte heerlijk om te horen!

Het was vandaag mooi weer en ik was gastheer van Radio Antiqua bij de Stichting Duyschot Concerten waar dit ensemble om 16:00 concerteerde. Radio Antiqua bestaat uit jonge internationale muzikanten die oude muziek spelen op historische instrumenten. Deze mensen zijn niet alleen professioneel maar ook zeker charmant!

I – Als eerste de sonata La Foscari van Giovanni Legrenzi. Giovanni Legrenzi (Bergamo, 12 augustus 1626 – Venetië, 26 mei 1690) was een Italiaans componist en dirigent. Zijn vader, Giovanni Maria Legrenzi, was een professioneel violist en tot op zekere hoogte een componist. Legrenzi had twee broers en twee zussen, één van zijn broers, Marco, was een getalenteerd muzikant, maar hij kwam al vroeg te overlijden. Legrenzi is een typisch voorbeeld van een autodidact. Het componeren leerde hij zichzelf aan en de meeste composities schreef hij dan ook gewoon thuis. Legrenzi had zijn eerste betrekking in Bergamo als organist in de Santa Maria Maggiore, een prachtige kerk met een beroemde muzikale geschiedenis. Na zijn priesterwijding in 1651 werd hij benoemd tot inwoner-kapelaan van deze kerk. Hoewel hij actief betrokken bleef bij de muziek en zelfs de titel van eerste organist kreeg in 1653, werd Maurizio Cazzati benoemd tot kapelmeester. De eerste publicatie van Legrenzi’s muziek verscheen in 1654. Zijn benoeming tot organist was aanvankelijk omstreden, omdat hij betrokken was bij een gokschandaal. Deze sonate is een mengeling van melancholie en getemperde vrolijkheid – in onze Duyschot ruimte heerlijk om te horen! M Lees verder…

Openingsconcert seizoen 2014-2015 zaterdag 4 oktober 16:00 uur – Radio Antiqua

Radio Antiqua is een nieuwe groep van jonge internationale muzikanten gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek op historische instrumenten. In het eerste jaar dat Radio Antiqua optrad, won het ensemble zowel de jury- als de publieksprijs tijdens de Götinger Serie Historische Muziek 2013/2014 (Duitsland), jonge kunstenaars in residentie van het Centre Culturel van Ambronay (Frankrijk) en Collegio Ghislieri in Pavia (Italië). Het gezelschap werd uitgenodigd om zich te presenteren tijdens de fantastische Fringe concerten van Utrecht Oude Muziek Festival. Ook musiceerden ze op het Festival Classique (Nederland), Innsbrucker Festwochen Der Alten Musick (Oostenrijk), Festival d’Ambronay, Pavia Barocca en andere gespecialiseerde series in Europa.

Het ensemble werkt met een grote variatie instrumenten zoals de viool, blokfluiten, dulciaan, barokke fagot, luit, barokgitaar, theorbe, klavecimbel, cello en orgel. Met muziek uit de 16e eeuw tot die van het vroeg classicisme verzorgt Radio Antiqua gevarieerde concerten die het publiek weten te boeien.

Radio Antiqua is een nieuwe groep van jonge internationale muzikanten gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek op historische instrumenten. In het eerste jaar dat Radio Antiqua optrad, won het ensemble zowel de jury- als de publieksprijs tijdens de Götinger Serie Historische Muziek 2013/2014 (Duitsland), jonge kunstenaars in residentie van het Centre Culturel van Ambronay (Frankrijk) en Collegio Ghislieri in Pavia (Italië). Het gezelschap werd uitgenodigd om zich te presenteren tijdens de fantastische Fringe concerten van Utrecht Oude Muziek Festival. Ook musiceerden ze op het Festival Classique (Nederland), Innsbrucker Festwochen Der Alten Musick (Oostenrijk), Festival d’Ambronay, Pavia Barocca en andere gespecialiseerde series in Europa.

Het ensemble werkt met een grote variatie instrumenten zoals de viool, blokfluiten, dulciaan, barokke fagot, luit, barokgitaar, theorbe, klavecimbel, cello en orgel. Met muziek uit de 16e eeuw tot die van het vroeg classicisme verzorgt Radio Antiqua gevarieerde concerten die het publiek weten te boeien. M Lees verder…

Bachfestival Dordrecht staat als een huis

Met een stralend en goeddeels uitverkocht concert van het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw sloot gisteravond het Bachfestival Dordrecht 2014 af met een prachtige uitvoering van motet ‘Singet dem Herrn’. Het publiek in de Grote Kerk nam met een staande ovatie afscheid van het ensemble én van het derde festival. Het Bachfestival, dat de afgelopen 10 dagen de muziek van Johann Sebastian Bach en muzikale voorlopers en navolgers in meer dan 50 concerten en meerdere educatieprojecten presenteerde in Dordrecht en de Drechtsteden, trok meer dan 13.000 bezoekers. Vooral de grote concerten, de vrij toegankelijke lunchconcerten en de Cantatekaravaan trokken veel bezoekers.
Onder het Thema “Grote Vaders grote Zonen” werd een zeer gevarieerd programma geboden dat naast de ‘authentieke Bach’ uitgevoerd door o.a. De Nederlandse Bachvereniging, Wim Diepenhorst, Vox Luminis en Il Gardellino, ook interpretaties omvatte waarin jazz door het Clazz Ensemble met Dick de Graaf en Arno Bornkamp, de Goldbergvariaties bewerkt voor StrijkTrio, Japans theater met Masato Matsuura, en onder andere Collectief Buitengewoon met “Expeditie Bach” en een disco avond “Bach Beats – I’ll be Bach” de grenzen verkenden.
Verpleeghuizen en scholen genoten massaal van de community-concerten zoals de Bachmiddag bij Zorgorganisatie De Blije Borgh in HI Ambacht en bijna 2000 kinderen die een uitgebreid educatief programma kregen met o.a. Bach Puur concerten voor primair onderwijs.
Nieuw was dit jaar de Cantatekaravaan: Collegium Musicum en het Drechtsteden Bachkoor trokken op de eerste festivalzaterdag door de Drechtsteden en konden rekenen op volle kerken. Nieuw waren ook de Marktconcerten op de weekmarkten in alle Drechtsteden en “Bach To Go” in de vroege ochtend op het Centraal station van Dordrecht waar per dag zo’n 600 forensen konden genieten van Bach.
De veel grotere aanwezigheid van het Bachfestival Dordrecht in de overige Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Siedrecht en Zwijndrecht is naar de indruk van de festivalorganisatie met instemming en blijdschap begroet door de inwoners van de betreffende gemeentes.
 
Het Bachfestival is een biënnale. Het volgende festival staat gepland voor de 2e helft september 2016. Dan zal het Bachfestival Dordrecht zijn aandacht richten op o.a. Bach en het water. 
Het festival is een initiatief van de gemeente Dordrecht die het ook financieel ondersteunt, met een extra financiële inbreng vanuit het Samenwerkingsverband Drechtsteden.
Hoofdsponsors van de editie 2014 waren Vitrumnet BV en Ames Autobedrijf. Daarnaast maakten vele andere begunstigers en sponsoren deze derde editie mogelijk.
Met een stralend en goeddeels uitverkocht concert van het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw sloot gisteravond het Bachfestival Dordrecht 2014 af met een prachtige uitvoering van motet ‘Singet dem Herrn’. Het publiek in de Grote Kerk nam met een staande ovatie afscheid van het ensemble én van het derde festival. Het Bachfestival, dat de afgelopen 10 dagen de muziek van Johann Sebastian Bach en muzikale voorlopers en navolgers in meer dan 50 concerten en meerdere educatieprojecten presenteerde in Dordrecht en de Drechtsteden, trok meer dan 13.000 bezoekers. Vooral de grote concerten, de vrij toegankelijke lunchconcerten en de Cantatekaravaan trokken veel bezoekers.
Onder het Thema “Grote Vaders grote Zonen” werd een zeer gevarieerd programma geboden dat naast de ‘authentieke Bach’ uitgevoerd door o.a. De Nederlandse Bachvereniging, Wim Diepenhorst, Vox Luminis en Il Gardellino, ook interpretaties omvatte waarin jazz door het Clazz Ensemble met Dick de Graaf en Arno Bornkamp, de Goldbergvariaties bewerkt voor StrijkTrio, Japans theater met Masato Matsuura, en onder andere Collectief Buitengewoon met “Expeditie Bach” en een disco avond “Bach Beats – I’ll be Bach” de grenzen verkenden.
Verpleeghuizen en scholen genoten massaal van de community-concerten zoals de Bachmiddag bij Zorgorganisatie De Blije Borgh in HI Ambacht en bijna 2000 kinderen die een uitgebreid educatief programma kregen met o.a. Bach Puur concerten voor primair onderwijs.
Nieuw was dit jaar de Cantatekaravaan: Collegium Musicum en het Drechtsteden Bachkoor trokken op de eerste festivalzaterdag door de Drechtsteden en konden rekenen op volle kerken. Nieuw waren ook de Marktconcerten op de weekmarkten in alle Drechtsteden en “Bach To Go” in de vroege ochtend op het Centraal station van Dordrecht waar per dag zo’n 600 forensen konden genieten van Bach.
De veel grotere aanwezigheid van het Bachfestival Dordrecht in de overige Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Siedrecht en Zwijndrecht is naar de indruk van de festivalorganisatie met instemming en blijdschap begroet door de inwoners van de betreffende gemeentes.
 
Het Bachfestival is een biënnale. Het volgende festival staat gepland voor de 2e helft september 2016. Dan zal het Bachfestival Dordrecht zijn aandacht richten op o.a. Bach en het water. 
Het festival is een initiatief van de gemeente Dordrecht die het ook financieel ondersteunt, met een extra financiële inbreng vanuit het Samenwerkingsverband Drechtsteden.
Hoofdsponsors van de editie 2014 waren Vitrumnet BV en Ames Autobedrijf. Daarnaast maakten vele andere begunstigers en sponsoren deze derde editie mogelijk.

Tien dagen Bach bij u in de buurt!

Het Bachfestival Dordrecht start op vrijdagavond 19 september met een openingsconcert door Holland Baroque Society in de Augustijnenkerk in Dordrecht. Op zaterdag 20 september zullen de eerste concerten plaatsvinden in de andere Drechtsteden. Het Bachfestival stuurt deze dag een compleet koor (Drechtsteden Bachkoor) en orkest op ‘reis’. In de Dorpskerk in HI Ambacht, de Morgensterkerk in Papendrecht en de Gereformeerde Kerk in Sliedrecht wordt een gratis concert gegeven waarbij steeds een cantate de kern van het programma vormt. U kunt zelfstandig meereizen met deze Cantatekaravaan.

De uitvoering in de Morgensterkerk valt samen met de opening van de 33e jaargang van de Zaterdagmiddagconcerten in Papendrecht:www.zmcpapendtrecht.nl. Het Drechtsteden Bachkoor brengt BWV 108: Es ist euch gut, dass ich hingehe ten gehore. Dit feestelijke 219e! zaterdagmiddagconcert begint om 14:15 uur. In dezelfde Morgensterkerk kunt u tevens op zaterdag 27 september de publiekspresentatie van de Motettendag bijwonen. 36 zangers presenteren hier het geleerde van de bekende dirigent Daniel Reuss!!

Na deze opening in de Drechtsteden volgen er meer toegankelijke concerten. Nieuw in het festival zijn de gratis marktconcerten. Bach was er niet alleen voor de kerken of de balzaal. De muziek stond midden in het leven, schalde door de ramen en weerklonk in huiskamers en op straat. Het Bachfestival Dordrecht sluit aan bij deze alledaagse omgang met muziek door op alle weekmarkten in de Drechtsteden een vrij toegankelijk concert te organiseren.

Bach wordt verder nog gespeeld in enkele verzorgingstehuizen en uiteraard ontbreken de betaalde concerten met ensembles en musici van wereldfaam niet. U kunt luisteren naar Il Gardellino in de Oude Kerk van Zwijndrecht (woens. 24 sept.), Petra Somlai en The Consort for the 18th Century Harmony in de Dorpskerk in Hendrik Ido Ambacht (dond. 25 sept.) en Ars Musica in de Grote Kerk Alblasserdam (zat. 27 sept.). De laatste is een middagconcert.

Kaarten kunt u bestellen via www.bachfestivaldordrecht.nl en zijn te verkrijgen aan de kassa van het Energiehuis Dordrecht en vanaf een uur voor aanvang van het concert op de concertlocatie zelf.

Het Bachfestival Dordrecht start op vrijdagavond 19 september met een openingsconcert door Holland Baroque Society in de Augustijnenkerk in Dordrecht. Op zaterdag 20 september zullen de eerste concerten plaatsvinden in de andere Drechtsteden. Het Bachfestival stuurt deze dag een compleet koor (Drechtsteden Bachkoor) en orkest op ‘reis’. In de Dorpskerk in HI Ambacht, de Morgensterkerk in Papendrecht en de Gereformeerde Kerk in Sliedrecht wordt een gratis concert gegeven waarbij steeds een cantate de kern van het programma vormt. U kunt zelfstandig meereizen met deze Cantatekaravaan.

De uitvoering in de Morgensterkerk valt samen met de opening van de 33e jaargang van de Zaterdagmiddagconcerten in Papendrecht:www.zmcpapendtrecht.nl. Het Drechtsteden Bachkoor brengt BWV 108: Es ist euch gut, dass ich hingehe ten gehore. Dit feestelijke 219e! zaterdagmiddagconcert begint om 14:15 uur. In dezelfde Morgensterkerk kunt u tevens op zaterdag 27 september de publiekspresentatie van de Motettendag bijwonen. 36 zangers presenteren hier het geleerde van de bekende dirigent Daniel Reuss!!

Na deze opening in de Drechtsteden volgen er meer toegankelijke concerten. Nieuw in het festival zijn de gratis marktconcerten. Bach was er niet alleen voor de kerken of de balzaal. De muziek stond midden in het leven, schalde door de ramen en weerklonk in huiskamers en op straat. Het Bachfestival Dordrecht sluit aan bij deze alledaagse omgang met muziek door op alle weekmarkten in de Drechtsteden een vrij toegankelijk concert te organiseren.

Bach wordt verder nog gespeeld in enkele verzorgingstehuizen en uiteraard ontbreken de betaalde concerten met ensembles en musici van wereldfaam niet. U kunt luisteren naar Il Gardellino in de Oude Kerk van Zwijndrecht (woens. 24 sept.), Petra Somlai en The Consort for the 18th Century Harmony in de Dorpskerk in Hendrik Ido Ambacht (dond. 25 sept.) en Ars Musica in de Grote Kerk Alblasserdam (zat. 27 sept.). De laatste is een middagconcert.

Kaarten kunt u bestellen via www.bachfestivaldordrecht.nl en zijn te verkrijgen aan de kassa van het Energiehuis Dordrecht en vanaf een uur voor aanvang van het concert op de concertlocatie zelf.

Festivalthema ‘Grote vaders, grote zonen’

De 3e editie van het Bachfestival Dordrecht stelt de grote Bachfamilie centraal en de plek die Johann Sebastian daarin had. Was Johann Sebastian Bach een universeel genie dat als een gelukkige toevalstreffer ontstond, of was zijn meesterschap het resultaat van generaties lang musici in de familie? Wat was de rol van de inspiratiebronnen uit zijn tijd, de componisten vóór hem, de dikke muzikale humuslaag waarop Bach bloeien kon? De titel van het festival Grote vaders, grote zonen is ontleend aan een van Bachs composities die doorgaans geassocieerd wordt met muziek zoals die in Bachs huiselijke kring tot klinken kwam (Quodlibet BWV 524).

Van 19 tot en met 28 september 2014 klinkt voor de derde keer, tien dagen lang, op meer dan 20 verschillende bijzondere locaties in de Drechtsteden –zoals de Grote Kerk van Dordrecht met haar befaamde Bachorgel, de Oude Kerk van Zwijndrecht en het recent gerenoveerde monument ‘Het Energiehuis’- de muziek van Johann Sebastian Bach of muziek geïnspireerd op de grote meester.

In 2014 worden ook de Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht actief bij het Bachfestival Dordrecht betrokken. Meer dan 50 gratis en betaalde concerten, meerdere (deelname) activiteiten, masterclasses, lezingen en film brengen een gevarieerd aanbod van Bach Puur & Anders met grote namen uit de oude muziek en vertalingen naar muziek uit de 21e eeuw.

De 3e editie van het Bachfestival Dordrecht stelt de grote Bachfamilie centraal en de plek die Johann Sebastian daarin had. Was Johann Sebastian Bach een universeel genie dat als een gelukkige toevalstreffer ontstond, of was zijn meesterschap het resultaat van generaties lang musici in de familie? Wat was de rol van de inspiratiebronnen uit zijn tijd, de componisten vóór hem, de dikke muzikale humuslaag waarop Bach bloeien kon? De titel van het festival Grote vaders, grote zonen is ontleend aan een van Bachs composities die doorgaans geassocieerd wordt met muziek zoals die in Bachs huiselijke kring tot klinken kwam (Quodlibet BWV 524).

Van 19 tot en met 28 september 2014 klinkt voor de derde keer, tien dagen lang, op meer dan 20 verschillende bijzondere locaties in de Drechtsteden –zoals de Grote Kerk van Dordrecht met haar befaamde Bachorgel, de Oude Kerk van Zwijndrecht en het recent gerenoveerde monument ‘Het Energiehuis’- de muziek van Johann Sebastian Bach of muziek geïnspireerd op de grote meester.

In 2014 worden ook de Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht actief bij het Bachfestival Dordrecht betrokken. Meer dan 50 gratis en betaalde concerten, meerdere (deelname) activiteiten, masterclasses, lezingen en film brengen een gevarieerd aanbod van Bach Puur & Anders met grote namen uit de oude muziek en vertalingen naar muziek uit de 21e eeuw.