Volgend concert: Cor Ardesch, orgel – zaterdag 20 januari 2018, 16.00 uur

Op 20 januari 2018 komt Cor Ardesch naar Hendrik-Ido-Ambacht om op het mooie Duyschot orgel een aantal werken ten gehore te brengen met als verbindende noemer ‘Magnificat’. Oude muziek van onder andere Bach en Buxtehude, maar ook een hedendaags werk van de Nederlandse componist Bert Matter. Cor Ardesch is een goede bekende voor velen van ons. Hij is sinds 1998 organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot stadsorganist. Als artistiek adviseur werkt hij samen met de Werkgroep Muziek en organiseert hij jaarlijks een groot aantal concerten in de Grote Kerk. In december 2008 startte Cor Ardesch een groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het Bach-orgel, op CD werden vastgelegd. De feestelijke afronding van dit project vond plaats op 24 augustus 2016.

Johann Sebastian Bach – Sonate 1 BWV 525
Deze triosonate is de eerste uit een serie van zes die Bach rond 1720 heeft samengesteld. Zij bestaan ten dele uit nieuwe composities maar voor het merendeel uit fragmenten van eerder gepubliceerde cantates en kamermuziek. Volgens Bachs biograaf Johann Forkel heeft hij deze sonates samengesteld voor zijn oudste zoon Wilhelm Friedemann zodat hij zich verder kon bekwamen in het orgelspel. Deze weken worden gerekend tot de mooiste orgelmuziek die Bach heeft geschreven.

Dietrich Buxtehude – Praeludium BuxWV 149 en 150
Buxtehude (1637?-1707) is geboren tijdens de woelige jaren van de Dertigjarige oorlog. Wellicht door deze moeilijke omstandigheden zijn noch zijn geboortedatum, noch zijn geboorteplaats bekend. Hij was reeds door zijn vader opgeleid als organist. Na zijn studies (ook daarover is weinig bekend) werkte hij als organist; eerst in Denemarken en daarna in Lübeck. Buxtehude is vooral bekend door zijn composities voor het orgel. Daarvan zijn de 19 Praeludiums de mooiste en de bekendste. Bach is een bewonderaar en navolger geweest van Buxtehude. Bach is in zijn jonge jaren in een strenge winter 400 kilometer te voet naar Lübeck gegaan om Buxtehude te ontmoeten en zijn orgelcomposities te horen.

Matthias Weckmann – Magnificat II Toni
Matthias Weckmann is de minst bekende van de drie barokcomponisten die Cor Ardesch voor ons ten gehore zal brengen. Weckmann (1621-1674) was een leerling van Heinrich Schütz. Hij behoort samen met Buxtehude en de latere Bach tot de kring van Noord-Duitse organisten-componisten die in het gebied rond de Hanzesteden Hamburg, Lüneburg en Lübeck de muziekscene in de 17e eeuw domineerden. Hij is niet zomaar een brave voorloper van Bach; zijn verfijnde muziek zit vol verrassingen, zoals af en toe een gemene dissonant of een bijzonder harmonische opbouw.

Bert Matter – Magnificat
Bert Matter (geb. 1937) is een leermeester geweest van Cor Ardesch, die bij hem een opleiding voor improvisatie volgde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bert Matter geniet grote bekendheid als pedagoog en improvisator. Hij geeft veel concerten en cursussen. Daarnaast verschenen van hem diverse orgelcomposities en een boek over praktische harmonie. Hij is vele malen jurylid geweest bij nationale en internationale orgelconcoursen.